17 Oct 2019

ΝΕΑ

22 Ιούλ 2011

Η ανάγκη για αυτόνομο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας

Κοινοποιήστε

Ο κυβερνητικός ανασχηματισμός της 18ης Ιουνίου επανέφερε σε πολλούς τομείς και μάλιστα εντονότερα, το μόνιμο ερώτημα του Έλληνα πολίτη: ποιος είναι επιτέλους ο «αρμόδιος», πού δηλαδή μπορεί να απευθυνθεί όποιος επιδιώκει την επίλυση ενός ζητήματος, το οποίο εμπλέκει μία ή περισσότερες κρατικές υπηρεσίες;

 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα όλης αυτής της σύγχυσης αναδεικνύεται και πάλι η εμπορική ναυτιλία, ο νευραλγικότερος, ίσως, κλάδος της ελληνικής οικονομίας, κλάδος που επηρεάζει, άμεσα ή έμμεσα, τη ζωή, την εργασία και την καθημερινότητα των περισσοτέρων Ελλήνων, εντός και εκτός συνόρων.

 

Η πρώτη κυβέρνηση του κ. Γ. Παπανδρέου, τον Οκτώβριο του 2009, κατήργησε το ιστορικό Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας (ΥΕΝ), τριχοτομώντας τις αρμοδιότητές του στα Υπουργεία Οικονομίας, Προστασίας του Πολίτη και Μεταφορών. Τα προβλήματα και η ταλαιπωρία που προέκυψαν από την ανεξήγητη αυτή απόφαση είναι ευρέως γνωστά, ανήκω δε στους πολλούς που τα επεσήμαναν, μεταξύ των άλλων και με άρθρο μου σε μεγάλη αθηναϊκή εφημερίδα, τον Μάιο του 2010.

 

Προφανώς κάποιοι (αλήθεια, ποιοι;) άκουσαν τις διαμαρτυρίες μας και, οπωσδήποτε, τη φωνή της κοινής λογικής, αφού 11 μήνες μετά, στον ανασχηματισμό του Σεπτεμβρίου του 2010, έγινε μερική επαναφορά του ΥΕΝ, υπό τον ευρηματικό τίτλο «Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας», αν και αφήνοντας εκτός το άρρηκτα δεμένο μαζί του Λιμενικό Σώμα, το οποίο είχε αποφασιστεί τότε να υπαχθεί σε άλλο Υπουργείο.

 

Δεν πρόλαβαν να συμπληρωθούν 9 μήνες από τότε και στις κυβερνητικές ανακοινώσεις του προηγούμενου Σαββάτου ακούσαμε με έκπληξη το ΥΕΝ να (ξανα)καταργείται! Τι μεσολάβησε ώστε, τόσο σύντομα, να γυρίσουμε 1,5 χρόνο πίσω, στις λανθασμένες επιλογές του Οκτωβρίου του 2009; Αναρωτιέται εύλογα κανείς μήπως στην κυβέρνηση οι αποφάσεις δεν λαμβάνονται πάντα με πολιτικά και εθνικά κριτήρια, αλλά ενίοτε με βάση τη διανομή αξιωμάτων στα εκάστοτε ευνοούμενα ή αποπεμπόμενα μέλη της. Το σίγουρο είναι, πάντως, ότι με αυτήν την ιδιότυπη «πολιτική της καραμπόλας», τα προβλήματα που αντιμετωπίσαμε από την προηγούμενη κατάργηση του Υπουργείου Ναυτιλίας θα επανεμφανιστούν άμεσα και μάλιστα σε πιεστικό βαθμό, λόγω της θερινής τουριστικής περιόδου.

Ας μην ξεχνάμε ότι, από τον Σεπτέμβριο του 2010 που συστάθηκε το Υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, πέρασαν σχεδόν 2 μήνες ώσπου να αναλάβει και επίσημα τα καθήκοντά του ο –ουσιαστικά υπηρεσιακός, πλέον- Υπουργός Γιάννης Διαμαντίδης. Πιθανότατα θα χρειαστούν μερικοί ακόμα μήνες από σήμερα για να υπογραφούν τα Προεδρικά Διατάγματα που απαιτούνται για την εκ νέου διασκόρπιση των αρμοδιοτήτων του (ξανα)καταργούμενου Υπουργείου του. Έχει η χώρα την πολυτέλεια, στις συνθήκες της σημερινής πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης, να επιδίδεται σε τέτοιου είδους πειραματισμούς; Ας το κρίνει ο αναγνώστης.

 

Η εμπορική ναυτιλία είναι ιστορικά και άρρηκτα συνδεδεμένη με τον Ελληνισμό, για τον οποίο υπήρξε πνεύμονας ζωής, ελπίδας και ευημερίας, σε καλές και δύσκολες εποχές, σε περιόδους δόξας και σε διαστήματα ταπείνωσης ή ξένης κατοχής. Αποτελούσε ανέκαθεν πηγή αθρόας εισροής συναλλάγματος, προσφοράς δεκάδων χιλιάδων θέσεων εργασίας και προβολής της χώρας διεθνώς, μέσα από το μέγεθος και τη δράση του τεράστιου ελληνόκτητου στόλου. Δεν μπορούμε και κυρίως δεν έχουμε το δικαίωμα να πειραματιζόμαστεμε τόσο στρατηγικής σημασίας τομείς για την οικονομία και το έθνος, σε μια περίοδο που διακυβεύεται το μέλλον πολλών μελλοντικών γενεών από μια τεράστια διεθνή κρίση και από μια εξίσου κραυγαλέας αναποτελεσματικότητας εγχώρια κυβερνητική δράση.

 

Ως Πειραιώτης, ως νησιώτης και ως Έλληνας, εκτός από το να ενώσω την φωνή μου με τις φωνές των ανθρώπων της ναυτιλίας που ήδη αντιδρούν στις μεδοθεύσεις αυτές, ελπίζω ειλικρινά να πρυτανεύσει σύντομα η λογική, την οποία τόση ανάγκη έχουμε σήμερα. Η ναυτιλία μας δεν μπορεί να είναι πολιτικό «προνόμιο» ή φέουδο κανενός. Ανήκει, πρώτα και πάνω από όλα, στο έθνος!

Κοινοποιήστε
Προσφατα Αρθρα
17 Oct 2019

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος – Όλοι έχουμε ευθύνη!

Τουλάχιστον 5 τρισεκατομμύρια πλαστικά που ζυγίζουν πάνω από 250.000 τόνους, κολυμπάνε στους ωκεανούς και τις θάλασσές μας… Περισσότερα από 11.000 πλαστικά κομματάκια καταναλώνονται ετησίως μαζί με τα θαλασσινά που τρώμε… Πλαστικές ίνες παρούσες στο νερό της βρύσης, στο εμφιαλωμένο νερό, στη μπύρα, στο αλάτι… Θαλάσσια ζώα και πουλιά βρίσκουν το θάνατο από την κατανάλωση πλαστικών […]

17 Oct 2019

Σ. Σπυρίδων:«Οι σημαντικές οικονομικές ανισότητες στην ΕΕ αποτελούν την αιτία των διαφωνιών στις μεταφορές»

Με συντριπτική πλειοψηφία (υπήρξε 1 μόνο λευκό) εγκρίθηκε η εισήγηση του κ. Σπυρίδωνα για τα εργασιακά θέματα για τις διεθνείς οδικές μεταφορές, απο την αρμόδια επιτροπή COTER. Στην εισήγησή του ο κ. Σπυρίδων ανέδειξε την μεγάλη ανομοιομορφία που υπάρχει εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σε σχέση με την εργασιακή νομοθεσία, τις συνθήκες εργασίας και τους μισθούς […]