28 Nov 2020

ΝΕΑ

01 Φεβ 2012

Συνέντευξη στην εφημερίδα “Αιγηνίτικα Νέα”

Κοινοποιήστε

Πιστεύετε ότι η Περιφέρεια μπορεί, υπό τις σημερινές συνθήκες, να ανταποκριθεί στις ευθύνες που κληρονομεί από την κατάργηση των παλιών Νομαρχιών;

Είναι αλήθεια ότι καλλιεργήθηκαν μεγάλες προσδοκίες τόσο για το νέο θεσμό της Περιφέρειας όσο και για το πολιτικό προσωπικό του θεσμού. Ο πρώην πρωθυπουργός μάλιστα είχε αποκαλέσει τους περιφερειάρχες «μικρούς πρωθυπουργούς». Η εφαρμογή όμως του «Καλλικράτη» δυστυχώς διέψευσε αυτούς που πολυδιαφήμιζαν το εγχείρημα και δικαίωσε όσους μιλούσαν για την πρωτόγνωρη προχειρότητά του. Ανεξάρτητα όμως απ’ αυτά η αιρετή Περιφέρεια έχει την δυνατότητα να φέρει εις πέρας ότι μέχρι πρότινος ήταν υποχρέωση των Νομαρχιών που την αποτελούν.

Το ζητούμενο όμως δεν ήταν αυτό όταν οραματιζόμασταν τον νέο Αυτοδιοικητικό Θεσμό.

Αυτό που ήταν αναγκαίο για τη χώρα ήταν ένας ισχυρός αυτοδιοικητικός θεσμός σε δεύτερο επίπεδο που να μπορεί να σχεδιάσει και να υλοποιήσει πολιτικές που αφορούν στην ανάπτυξη, την δημιουργία θέσεων εργασίας, την αειφόρο διαχείριση θεμάτων που είχαν με το περιβάλλον και τελικά την βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των πολιτών.

Όσο αφορά λοιπόν στους ουσιαστικούς λόγους δημιουργίας της Αιρετής Περιφέρειας, είτε λόγω κακού σχεδιασμού είτε για λόγω έλλειψης κατάλληλου Νομοθετικού πλαισίου και επαρκών πόρων, δεν δικαιούνται όσοι την σχεδίασαν και αρκετοί από εκείνους που έχουν την ευθύνη της διαχείρισης της να υπερηφανεύονται.

Σε ό,τι αφορά στην ύδρευση της Αίγινας, θα μπορέσει η Περιφέρεια να ανταποκριθεί στο ίδιο ύψος επιχορήγησης για το έτος 2011 και τι πιστεύετε ότι μπορεί να γίνειγια το θέμα αυτό;

Αν εννοείτε την επιδότηση των εξόδων μεταφοράς του νερού της Αίγινας , ποσό που υπερβαίνει το 1,5 εκατομμύριο Ευρώ, αυτή προέρχεται από το πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και δεν έχει σχέση με τους πόρους της Περιφέρειας.

Αυτό όμως που μπορεί -και κατά την άποψή μου υποχρεούται να κάνει- η Περιφέρεια Αττικής, όπως έχω επανειλημμένως τονίσει στο Περιφερειακό Συμβούλιο, είναι να χρηματοδοτήσει το έργο του υποθαλάσσιου αγωγού, ώστε να λυθεί οριστικά το πρόβλημα της υδροδότησης της Αίγινας και να εξοικονομηθούν έτσι περίπου 4 εκατομμύρια Ευρώ ετησίως, ποσόν που αντιστοιχεί στο κόστος μεταφοράς του νερού.

Δύο σημαντικά έργα για την Αίγινα, τα χερσαία έργα ύδρευσης και ο βιολογικός καθαρισμός, εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ και το ΕΠΠΕΡΑΑ αντίστοιχα. Επειδή οι δημοτικές αρχές -πρώην και νυν- ερίζουν για την πατρότητα των έργων που καθυστερούν χρόνια, θεωρείτε ότι τα έργα αυτά έχουν πράγματι «πατέρα» ή απλώς ωρίμασαν οι συνθήκες για την εκτέλεσή τους;

Κατ’ αρχάς η ύδρευση έχει όντως ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες του διεθνούς διαγωνισμού που απαιτείται, αφού το κόστος κατασκευής του έργου ξεπερνά τα 5 εκατομμύρια Ευρώ. Όσον αφορά στον βιολογικό καθαρισμό, θα πρέπει να προηγηθεί προμελέτη με τις ανάλογες αδειοδοτήσεις, ενώ για το δίκτυο αποχέτευσης απαιτούνται μελέτη και αδειοδοτήσεις. Αφού ολοκληρωθούν όλα αυτά, η κατασκευή του έργου θα ενταχθεί στο ΕΠΠΕΡΑΑ.

Σε σχέση με το ερώτημά σας εάν τα έργα έχουν «πατέρα», έχω να πω ότι κάθε μεγάλο έργο είναι σαν ένας ακριβός πίνακας από ψηφιδωτό, στην δημιουργία του οποίου έχουν συμβάλει περισσότεροι του ενός καλλιτέχνες, άλλοι με την τοποθέτηση πολλών ψηφίδων και άλλοι με λιγότερες. Ένα όμως είναι αλήθεια: έστω και μια ψηφίδα εάν λείπει, το έργο θεωρείται ημιτελές και έχει χάσει την αξία του.

Φυσικά οι πολίτες της Αίγινας γνωρίζουν την συμμετοχή του καθενός και πιστώνουν ανάλογα την προσπάθεια ή χρεώνουν, αν θέλετε, την ολιγωρία.

Το πλέον σημαντικό ίσως θέμα που απασχολεί την Αίγινα είναι αυτό του χωροταξικού σχεδιασμού. Πιστεύετε ότι η Περιφέρεια Αττικής μπορεί να συνδράμει τον Δήμο Αίγινας στο σημείο αυτό;

Πράγματι, η δημιουργία κανόνων που ενισχύουν και εξασφαλίζουν την αειφόρο ανάπτυξη είναι κυρίως ζήτημα χωροταξικού σχεδιασμού. Δεδομένου λοιπόν ότι η ανάπτυξη αποτελεί βασικό ρόλο κάθε Περιφέρειας, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι και η Περιφέρεια Αττικής πρέπει να έχει ως πρώτη προτεραιότητά της τέτοιες πολιτικές, ιδιαίτερα σε περιοχές της όπως η Αίγινα, η οποία δέχεται έντονες πιέσεις για οικιστική επέκταση.

Η Αίγινα αδυνατεί να υπάρξει χωρίς καλές και φθηνές ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες. Δυστυχώς την στιγμή αυτή οι κάτοικοί της και οι επισκέπτες πληρώνουν το ακριβότερο κατ’ αναλογία εισιτήριο σε όλη την χώρα. Υπάρχει η δυνατότητα παρέμβασης από την Περιφέρεια Αττικήςστο θέμα αυτό;

Υπάρχουν αρμοδιότητες που περιγράφονται σαφώς από τον νόμο και η Περιφέρεια οφείλει να τις ασκεί.

Ένας θεσμός, όμως, του οποίου οι εκπρόσωποι έχουν εκλεγεί από ένα σώμα τεσσάρων εκατομμυρίων πολιτών, κατά την άποψή μου υποχρεούται ούτως ή άλλως να λαμβάνει θέση για κάθε σημαντικό ζήτημα που απασχολεί μια περιοχή και να συνεισφέρει στην επίλυσή του, ασκώντας την αντίστοιχη πίεση στον αρμόδιο φορέα, ή και στην ίδια την κυβέρνηση. Άρα λοιπόν η Περιφέρεια Αττικής και οφείλει να πάρει θέση και παράλληλα πρέπει να επιδιώξει, μέσα από την Ένωση Περιφερειών Ελλάδας, την νομοθέτηση του δικαιώματος να έχει τον κύριο λόγο για θέματα, σαν και αυτό που αναφέρετε και το οποίο αφορά άμεσα τους πολίτες της.

Κοινοποιήστε
Προσφατα Αρθρα
28 Nov 2020

Ο ΣΠΥΡΟΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΕΠΟΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΑΙΝΕΣΗ

Η εποχή που διανύουμε αποτελεί μια από τις δυσκολότερες περιόδους της σύγχρονης ιστορίας μας, με κύριο χαρακτηριστικό την αβεβαιότητα που βιώνει ο πολίτης για τη διάρκειά της και τις επιπτώσεις στην ζωή τους. Είναι ίσως  τώρα περισσότερο αναγκαίο από ποτέ, να προσανατολιστούμε σε μια κοινή προσπάθεια,  να υπάρξει συναίνεση, και να αξιοποιηθεί το καλύτερο ανθρώπινο […]

28 Nov 2020

Σ.Σπυρίδων: «Ο τομέας των μεταφορών αποτελεί τον μεγαλύτερο οικονομικό τομέα σε παγκόσμιο επίπεδο. Μεγάλες οι αποκλίσεις μεταξύ των χωρών της ΕΕ»

Στην Ολομέλεια της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών παρουσίασε την 1η Φεβρουαρίου ο Σπύρος Σπυρίδων την εισήγησή του για τα εργασιακά θέματα που αφορούν τις οδικές μεταφορές και τις μεταφορικές επιχειρήσεις στην ΕΕ. Η εισήγησή του, η οποία μάλιστα έγινε καθολικά αποδεκτή, αποτελεί πλέον την επίσημη θέση της Ευρωπαϊκής Αυτοδιοίκησης για τα θέματα αυτά. Θεωρείται δε […]